دوشنبه, 25 آذر 1398
  • ساعت : ۱۴:۴:۱۸
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۸/۲۵ 
  • کد خبر : ۷۹۹۳۴
نقش فعالیت بدنی بر سلامت جسم و روان
فعالیت بدنی علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی با سلامت و بهداشت روانی و بویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، تحقیقات بسیاری نشان داده است که فعالیت بدنی علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی با سلامت و بهداشت روانی و بویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد.  فعالیت بدنی از اضطراب و افسردگی می‌کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

اثرات جسمی:
دستگاه قلب و عروق: فعالیت بدنی منظم و کافی باعث تقويت عضله قلب و ایجاد ضربان های قوی تر و منظم تر  می شود و در نتیجه مقدار خونی که با هر ضربان از قلب خارج می شود، بیشتر خواهد شد. همزمان با افزايش جريان خون و تعداد ضربان قلب، از تنگي عروق در اثر رسوب مواد چربی، پیشگیری مي شود و از بروز سکته های قلبی جلوگیری می کند.


دستگاه گوارش: فعالیت بدنی باعث افزايش حركات روده و جلوگيري از يبوست و پیشگیری از بروز چاقي، بواسیر، شقاق و سرطان روده بزرگ خواهد شد.

دستگاه اسكلتي عضلاني: فعالیت بدنی با افزايش مصرف انرژي، افزايش توده عضلاني و افزايش سوخت و ساز بدن، مانع از افزايش وزن مي شوند. با کاهش وزن، فشار اضافي از روي مفاصل ملتهب برداشته می شود و روند آرتروز مفاصل و علایم آن ها مانند درد هنگام حركت، خشكي صبحگاهي مفاصل و ضعف عضلاني برطرف می گردد.


ساير بخش های بدن: با افزايش سن، مصرف انرژي پايه ای بدن كاهش می يابد. فعالیت بدنی توده عضلاني بدن را حفظ مي كند و مصرف انرژي پايه را افزايش مي دهد و به اين ترتيب پديدة سالمندي را به تأخير مي اندازد. فعالیت بدنی منظم و کافی باعث افزايش قدرت سيستم ايمني، استحكام استخوان و پیشگیری از پوكي استخوان، كنترل قندخون و پيشگيري از ابتلاء به بیماری ديابت نوع 2 ، کاهش چربي خون مضر و افزايش چربي خون مفيد و پیشگیری از ابتلا به سرطان سينه و رحم در زنان می شود.


اثرات رواني:
پیشگیری از افسردگی: 15 دقیقه دویدن یا یک ساعت پیاده روی در روز، می تواند شانس ابتلا به افسردگی شدید را تا 26 درصد کاهش دهد، از برگشت علایم افسردگی در بیماران نیز جلوگیری کند و شخص احساس "خوب بودن" کند.

پیشگیری از اضطراب: تمرکز بر روی عضلات بدن در حین فعالیت بدنی، جریان افکار نگران کننده را قطع خواهد کرد و از این طریق اضطراب را از بین می برد.

کاهش استرس: وقتی شخص دچار استرس (فشار روانی) است، عضلاتِ ناحیه گردن، صورت و شانه دچار گرفتگی می شوند، دردهای کمری و سردردهای شدید بروز می کند و گاهی در قفسه سینه احساس سنگینی و گرفتگی ایجاد می شود. احساس بیخوابی، سوزش سردل، درد قلبی، اسهال و تکرر ادرار نیز از دیگر علایمی است که ممکن است در اثر استرس رخ دهد. در هنگام فعالیت بدنی، با ترشح برخی مسکن های طبیعی بدن (اندورفین ها) در مغز، گرفتگی عضلانی در ناحیه صورت، گردن و شانه رفع می شود و سایر علایم اضطرابی از بین می رود.

سایر تاثیرات روانی: افرادی که فعالیت بدنی منظم دارند معمولا در تمام طول روز پرانرژی هستند، خواب بهتری دارند، حافظه آنها قوی تر است و نسبت به زندگی مثبت تر می اندیشند. اعتماد به نفس بالاتری دارند و توان مقابله با چالش های زندگی در آنها افزایش می یابد.

 


منبع :
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مجموعه شیوه زندگی سالم میانسالان، 1397.
-وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بوکلت سلامت میانسالان، 1396.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    V5.5.2.0