دوشنبه, 25 آذر 1398
  • ساعت : ۱۳:۵۶:۵۹
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۹/۰۲ 
  • کد خبر : ۷۹۹۹۵
ورزش، شادابی، آرامش

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، پرفشاری خون، سطح بالای كلسترول خون، مصرف ناکافی ميوه و سبزي، اضافه وزن و چاقي، فعاليت بدني ناکافی و مصرف دخانيات و الكل، مهمترين عوامل خطر زمينه ساز بيماری های غيرواگير به شمار می روند. با توسعه و گسترش روز افزون شهرنشینی، اشتغال زیاد، دوری از طبیعت و کمبود فضاها و امکانات تفريحی و ورزشی، میزان فعالیت بدنی در بین جوامع کمتر شده است. آمارها نشان می دهند که بیش از 90 درصد ایرانیان دچار کمبود فعالیت بدنی هستند و این وضعیت در بین زنان ایرانی جدی تر است.

تعریف فعالیت بدنی:

  به هرگونه حركات عضلات اسکلتی بدن که نیاز به انرژی دارد فعالیت بدنی می گویند.

انواع فعالیت بدنی:

فعاليت بدني با شدت متوسط: فعاليتي است كه منجر به افزايش ضربان قلب و دفعات تنفس مي شود ولي اين افزايش به حدي نيست كه مانع صحبت كردن فرد شود. پنج بار در هفته و هر بار حداقل30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط، بهترین تاثیر را بر سلامت دارد.

فعاليت بدني شديد: فعاليتي است كه در حين انجام آن، فرد به علت افزايش تعداد دفعات تنفس و نفس نفس زدن نمي تواند به راحتي صحبت كند. سه بار در هفته و هر بار حداقل 25 دقیقه فعالیت بدنی شدید بهترین تاثیر را بر سلامت دارد.

فعاليت بدنی هوازي: در این فعالیت عضلات بزرگ بدن فعال می شوند و انرژي مورد نياز آن ها با مصرف اكسيژن، توسط عضلات بدن تامین می شود. دويدن، طناب زدن، پياده روي تند، شنا و دوچرخه سواري نمونه هایی از فعالیت های هوازی هستند.

 فعاليت بدنی غيرهوازي: فعاليت هايي هستند كه مصرف انرژي بدون دخالت اكسيژن انجام مي شود و پس از انجام آن ها، اسيد لاكتيك در داخل سلول و عضلات بدن تشکیل می شود و موجب خستگي و حتي درد عضله خواهد شد.

توصیه سازمان بهداشت جهانی به بزرگسالان، انجام فعاليت بدني با شدت متوسط به مدت 30 دقيقه، حداقل پنج بار در هفته (مجموعا 150 دقيقه در هفته) و یا فعاليت بدني شديد به مدت 25 دقیقه حداقل سه بار در هفته (مجموعا 75 دقیقه در هفته) است.

منبع :

 - وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مجموعه شیوه زندگی سالم میانسالان، 1397.

-وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بوکلت سلامت میانسالان، 1396.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    V5.5.2.0