دوشنبه, 25 آذر 1398
  • ساعت : ۱۴:۷:۳
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۹/۰۲ 
  • کد خبر : ۷۹۹۹۶
اصول تغذیه در دانش آموزان

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه، سلامت و موفقیت کودکان و نوجوانان در زندگی و جامعه اهمیت بسزایی دارد و آرزوی هر پدر و مادری است که فرزندش در دوران دانش آموزی سالم و موفق باشد . یکی از عوامل مهم در سلامت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان ، تغذیه است  که تاثیر بسیار زیادی بر ميزان انرژي دریافتی برای یادگیری بیشتر دارد . البته  میزان این انرژی به اندازه بدن، تحرك و سرعت رشد دانش آموز بستگی دارد.

مهمترين منابع تامين کننده انرژي برای دانش آموزان کدامند؟
گروه نان و غلات شام:  نان، برنج، مــاكاروني، بيسكويت، كيك، كلوچه ، شيريني ، برنجک و گندم برشته (اغلب به عنوان میان وعده مصرف می شوند ).
چربي ها شامل: روغن، كره، خامه، سرشير

چرا صبحانه و میان وعده مهم است؟
خوردن صبحانه و میان وعده مناسب با تامین بخشی از انرژی مورد نیاز و نیز افزایش نسبی قندخون ، باعث بهبود عملكرد مغز و يادگيري بهتردانش آموزان می شود.

از سوی دیگر نخوردن صبحانه در صورتي كه تداوم يابد وتبديل به عادت شود موجب عدم دريافت مواد مغذي مورد نياز فرد شده و چون  در وعده هاي ديگر جايگزين نخواهد شد موجب كمبود كالري، ويتامين ها و املاح مي شود.

کودکان و نوجوانان سنین مدرسه علاوه بر 3 وعده غذای اصلی به 2 میان وعده در طول روز نیاز دارند. نکته مهم در مصرف میان وعده ها توجه به ارزش غذایی آن می باشد. بنابراین باید از مصرف تنقلات کم ارزش تغذیه ای مانند چیپس،  پفک، یخمک و لواشک و... پرهیز شود.

صبحانه و میان وعده های پیشنهادی کدامند؟
مصرف غذاهايي مثل فرني و شير برنج، حلیم و عدسی اغلب مورد علاقه دانش آموزان هستند. همچنین نان و پنیر و گردو ، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و مربا، نان و کره و عسل، همراه با یک لیوان شیر یک صبحانه سالم و مغذی برای دانش آموزان به شمار می روند.

مصرف روزانه 3-2 لیوان شیر ( اگر دانش آموز علاقه ای به خوردن شير ساده ندارد با مقدار كمي پودر كاكائو 1 قاشق مربا خوری یا عسل طعم دار شود).
از میان وعده های مفید نیز می توان به انواع خشکبار مانند پسته، بادام، گردو، انجیر و توت خشک ، برگه زردآلوو انواع میوه ها مانند سیب، پرتقال، موز و ... سبزیجاتی نظیر هویج ، خیار  و لقمه هایی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و خرما و گردو ، نان و حلوا ارده اشاره نمود. معمولا كودكان در اين سنين تمايلي به مصرف سبزي هاي تازه ندارند بنابراین به مادران توصيه می شود كه سبزي هاي خام مثل هويج، گوجه فرنگي، كاهو، گل كلم و سبزي هاي پخته مثل چغندر پخته (لبو) نخود فرنگي، لوبيا سبز، كدو حلوايي را به عنوان ميان وعده به كودكان بدهند.

 

گرد آورنده : ندا فرح بخش
منبع : عبداللهی. ز، راهنمای آموزشی تغذیه در سنین مدرسه، اردبیل، باغ رضوان،1393.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    V5.5.2.0