هفته ملی سلامت مردان
حوادث جاده ای، از کارافتادگی و مرگ و میر مردان
افسانه مردانی کارشناس سلامت میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان خوزستان گفت:حوادث ترافیکی اولین علت مرگهای ناشی از حوادث است. در بین مکانیسم های مختلف تروما، تصادفات رانندگی بالاترین میزان مرگ و میر را دارد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، افسانه مردانی کارشناس سلامت میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: با افزایش روزافزون خودروها، تردد در شهرها و جاده ها بر تعداد و شدت تصادفات ترافیکی به میزان زیادی افزوده شده و ضایعات جانی و مالی ناشی از این تصادفات، بار سنگینی بر جامعه بشری تحمیل میکند.
مردانی افزود: حوادث ترافیکی اولین علت مرگهای ناشی از حوادث است. در بین مکانیسم های مختلف تروما، تصادفات رانندگی بالاترین میزان مرگ و میر را دارد.
وی اظهار داشت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه 1/3 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آسیب های ناشی از حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند و بین 20 تا 50 میلیون نفر مجروح و معلول می شوند که بیشترین قربانیان حوادث مردان هستند . امروزه درایران تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در وضعیت بحرانی قرار دارد. طبق گفته های پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، هر سه دقیقه، یک تصادف جاده ای رخ می دهد و هر 19دقیقه یک نفر در این تصادفات کشته میشود. بنابراین مرگ و میر و مصدومیت های ناشی از حوادث جاده ای جزء اولویت های مهم دولت و نظام مراقبت های بهداشتی کشور است.
مردانی تصریح کرد: تخلفات رانندگی همواره یکی از علل بروز حوادث ترافیکی هستند. عوامل محیطی کنترلی (، نظارت پلیس و اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی) خودروهای غیراستاندارد و راههای ناایمن در بروز این تخلفات دخیل هستند.
وی اضافه کرد: علل انسانی به عنوان مهمترین عامل، موجب بیشترین میزان تخلفات و تصادفات است. رفتارهای پرخطر رانندگی، شامل هرگونه رفتاری که از راننده سر میزند و احتمال وقوع حادثه ترافیکی را افزایش میدهد مانند سبقت و سرعت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم، عبور از چراغ قرمز، عدم توجه به علائم راهنمایی و انحراف به چپ، نحوۀ عکس العمل در حالتهای هیجانی مختلف، ضعف کنترل هیجانات منفی حین رانندگی و... می باشد. این عامل، با اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی، تا حدود زیادی قابل پیشگیری است.
توصیه های آموزشی:
کارشناس سلامت میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان خوزستان توصیه کرد:
- خود را با دانش کافی در زمینه اقدامات ایمنی در خصوص رانندگی و حوادث ترافیکی مجهز کنید و به آنها به شدت پایبند باشید.
- در دوره های آموزش های مربوط به رانندگی تدافعی شرکت کرده تا مهارت های رانندگی خود را افزایش داده و یاد بگیرید چگونه خطرهای احتمالی حوادث ترافیکی را پیش بینی کنید.
سبک زندگی سالم
- رژیم غذایی متعادل و تمرین و فعالیت بدنی منظم را حفظ کنید تا به سلامت جسمی و ذهنی خود کمک کنید که این امر آمادگی شما را برای رانندگی ایمن و تدافعی افزایش می دهد.
- از مصرف الکل و یا مواد مخدر که می تواند قضاوت و هماهنگی شما را مختل کند ، خودداری کنید.
نگهداری از خودرو
- بطور مداوم خودرو خود را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که خودروی شما در وضعیت خوبی از نظر ترمزها، چراغ ها، الستیک ها و
سایر سیستم های حیاتی قرار دارد.
- خودروی تان را به طور منظم توسط یک فرد یا موسسه تخصصی و حرفه ای بررسی و تعمیر کنید. اطمینان حاصل کنید که خودرو شما امنیت و ایمنی کافی را برا ی رانندگی داراست.
رانندگی مسئولانه
- همیشه به قوانین و مقررات ترافیکی پایبند باشید .
- از کلیه عواملی که می توانند منجر به حواس پرتی شما در هنگام رانندگی شوند مانند استفاده از تلفن همراه، خوردن یا انجام هرگونه فعالیت دیگری که توجه شما را از جاده دور می کند، خودداری کنید .
- اطمینان حاصل کنید که پیش از رانندگی استراحت کافی داشته اید. خستگی می تواند به طور قابل توجهی زمان واکنش و قضاوت شما را مختل کند.
- عوامل خطر حوادث ترافیکی خطر حوادث ترافیکی و تلفات ناشی از آن درنتیجه ترکیبی از عوامل مرتبط با جاده، وسایل نقلیه و کاربران ،راه ها و تعامل این عوامل با یکدیگر ایجاد می شود
مهمترین عوامل خطر حوادث ترافیکی
وی مهمترین عوامل خطر حوادث ترافیکی را اینطور بیان کرد:
سرعت بالا : به ازای 1 درصد افزایش در متوسط سرعت، میزان خطر حوادث منجر به فوت 4 درصد و آسیب دیدگی های شدید 3 درصد افزایش می یابد . حتی کاهش اندک در سرعت وسایل نقلیه، اثرگذاری قابل ملاحظه ای بر کاهش خطر حوادث کشنده و مصدومیتهای شدید دارد. به ازای 5 درصد کاهش در متوسط سرعت، تعداد تلفات حوادث ترافیکی میتواند تا 30 درصد کاهش یابد. احتمال مرگ برای عابران پیاده در برخورد وسایل نقلیه دارای سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، 4/5 برابر زمانی است که سرعت خودرو50 کیلومتر بر ساعت باشد. احتمال مرگ برای سرنشینان وسایل نقلیه در شرایط تصادف با وسایل نقلیه با سرعت 65 کیلومتر بر ساعت برابر 85 درصد است. این احتمال مرگ برای وسایل نقلیه با تجهیزات ایمنی حفاظت از سرنشنیان کاهش مییابد.
نپوشیدن کلاه ایمنی ( موتور سیکلت، دوچرخه):
استفاده صحیح از کلاه ایمنی میتواند 42 درصد کشندگی ناشی از حوادث ترافیکی و 69 درصد آسیبهای وارده به سر را کاهش دهد . قانون استفاده از کاله ایمنی نه تنها برای موتورسواران، بلکه برای سرنشینان موتورسیکلت باید اجرا شود.
نبستن کمربند ایمنی
استفاده نکردن از صندلی مخصوص کودک در خودرو
رانندگی بعد از مصرف الکل، مواد روان گردان و داروهای خواب آور
رانندگی با خستگی و خواب آلودگی
استفاده از تلفن همراه حین رانندگی
دیده نشدن وسایل نقلیه و عابران پیاده ( عدم آشکارسازی )
مهمترین روش های پیشگیری از حوادث ترافیکی
مردانی مهمترین روش های پیشگیری از حوادث ترافیکی را به شرح ذیل نام برد:
- مدیریت سرعت
- بهره گیری از فناوری های نوین در طراحی خودروها
- اصلاح نقاط حادثه خیز راه ها
- ارتقای سلامت روان رانندگان
- اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی