• 1404/06/30 - 13:37
  • - تعداد بازدید: 21
  • - تعداد بازدیدکننده: 21
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
کارگروه بررسی وضعیت ایمنی راه‌ها و میزان بروز تصادفات رانندگی در نیمه اول سال ۱۴۰۴

ضرورت نگاه جامعه‌شناختی به بحران تصادفات جاده‌ای؛ از تحلیل رفتار رانندگان تا بازنگری در زیرساخت‌ها

میزان تصادفات در برخی ساعات خاص و محورهای مشخص به‌طور قابل توجهی بالاتر است

جاده‌های خوزستان در بن‌بست ایمنی؛ هشدار رئیس ایمنی راه درباره بحران تصادفات و ضرورت فرهنگ‌سازی
 
 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، درکارگروه تخصصی "بررسی وضعیت ایمنی راه‌ها و میزان بروز تصادفات رانندگی در نیمه اول سال ۱۴۰۴" پویان خوشکام رئیس اداره ایمنی راه استان خوزستان با ابراز نگرانی از وضعیت ایمنی جاده‌ها، عوامل مؤثر بر تصادفات را تشریح کرد.
 
 وی با اشاره به ارتباط مستقیم میان درآمد سرانه و نرخ مرگ‌ومیر جاده‌ای، گفت: وقتی جیب مردم خالی باشد، نمی‌توان انتظار داشت خودروهای ایمن یا جاده‌های استاندارد داشته باشیم.
 
خوشکام افزود: اکثر قربانیان تصادفات از اقشار ضعیف جامعه هستند و زیرساخت‌های جاده‌ای استان پاسخگوی حجم بالای ترافیک، به‌ویژه در ایام خاص مانند نوروز، تابستان و اربعین نیست.
 
او با انتقاد از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و نبود هماهنگی میان بیش از ۳۰ سازمان درگیر با موضوع ترافیک، خواستار تصمیم‌گیری جدی در سطح ملی شد.
 
در ادامه، وی به طرح‌های فرهنگی موفق مانند «نه به تصادف» اشاره کرد و پیشنهاد داد این اقدامات در مدارس و سطح جامعه گسترش یابد.
 
خوشکام همچنین از برگزاری جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی خبر داد که در آن تدوین دستورالعمل‌های جدید برای ایمنی جاده‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی تأکید کرد: فرهنگ‌سازی باید از خودمان شروع شود. تا زمانی که آموزش، زیرساخت، و هماهنگی نباشد، نمی‌توان انتظار کاهش چشمگیر تصادفات را داشت.
 
 
 
 بازنگری در دستورالعمل‌ها و هم‌افزایی دستگاه‌ها کلید کاهش تصادفات
 
 
رضا امیرپور رئیس اداره هماهنگی حمل‌ونقل استان با اشاره به نقش چندوجهی عوامل انسانی، راه‌ها و وسایل نقلیه در بروز تصادفات، خواستار نگاه جامع‌تری به تحلیل‌های آماری شد.
 
وی با استناد به مطالعات جهانی، سهم راه‌ها را تنها ۳ تا ۴ درصد دانست اما تأکید کرد که این رقم نباید موجب بی‌توجهی به زیرساخت‌ها شود، چرا که عوامل غیرمستقیم نیز در بروز حوادث نقش دارند.
 
امیرپور با اشاره به پراکندگی جغرافیایی و نیاز به پوشش‌دهی نقاط دورافتاده توسط آمبولانس‌ها و نیروهای راهداری، خواستار بازنگری در اعتبارات و دستورالعمل‌های اجرایی شد.
 
 وی همچنین از عدم استمرار حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی در جلسات کمیسیون ایمنی انتقاد کرد و ضعف دستورالعمل‌ها را عامل اصلی این غیبت دانست.
 
وی پیشنهاد کرد: جلسات تخصصی با حضور دستگاه‌های متولی برگزار شود تا گزارش‌های عملکردی به‌صورت ماهانه جمع‌آوری و در جلسات استانداری ارائه گردد. هدف از این اقدام، تدوین راهکارهای عملی و فرهنگی برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده‌ها در استان خوزستان عنوان شد.
 
 
 
ضرورت نگاه جامعه‌شناختی به بحران تصادفات جاده‌ای؛ از تحلیل رفتار رانندگان تا بازنگری در زیرساخت‌ها
 
 
محمد سعید سمیع، مدیر نظام فنی اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با تأکید بر لزوم بررسی چندجانبه تصادفات جاده‌ای، اظهار داشت: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که میزان تصادفات در برخی ساعات خاص و محورهای مشخص به‌طور قابل توجهی بالاتر است و این موضوع نیازمند تحلیل‌های دقیق‌تر جامعه‌شناختی و روان‌شناختی است.
 
وی افزود: اگرچه متخصص جهانی نیستم، اما تجربه حضور در جلسات شورای ترافیک نشان داده که تنها نگاه فنی به موضوع کافی نیست. پیشنهاد می‌کنم جامعه‌شناسان و روان‌شناسان نیز در جلسات آینده حضور داشته باشند تا بتوانیم رفتارهای رانندگی را از منظر فرهنگی و اجتماعی تحلیل کنیم.
 
 سمیع با اشاره به تأثیر عادات اجتماعی بر رانندگی، گفت: در برخی مناطق، رانندگی در ساعات پایانی شب به یک عادت تبدیل شده است. به‌عنوان مثال، مهمانی‌های دیرهنگام تا ساعت دو شب باعث افزایش تردد در ساعات پرخطر می‌شود. این رفتارها باید در برنامه‌ریزی‌های ترافیکی لحاظ شوند.
 
وی همچنین به مشکلات فنی جاده‌ها و خودروها اشاره کرد و عنوان کرد: حتی اگر تمام مشکلات فنی حل شود، باز هم با فرهنگ ترافیکی فعلی، نمی‌توان انتظار کاهش چشمگیر تصادفات را داشت. باید ارزش‌گذاری اجتماعی برای رعایت سرعت مجاز و ایمنی رانندگی ایجاد شود.
 
 
در پایان، سمیع با تأکید بر اهمیت رویکرد چندبُعدی در حل بحران تصادفات، خاطرنشان کرد: همان‌طور که در پزشکی برای هر بیماری نسخه خاصی وجود دارد، در مسائل اجتماعی نیز باید با دقت و تخصص به دنبال ریشه‌یابی و درمان باشیم. انرژی بیشتری باید صرف شناخت علل اجتماعی این بحران شود.
 
 
گفتنی است: کارگروه "بررسی وضعیت ایمنی راه‌ها و میزان بروز تصادفات رانندگی در نیمه اول سال ۱۴۰۴" با همکاری و هماهنگی دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در تاریخ 30شهریور 1404با حضور نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مدیرکل صدا و سیمای استان، مدیر کل  راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، مدیر کل پزشکی قانونی استان، شهردار کلانشهر اهواز، رئیس شورای اسلامی شهر کلانشهر اهواز، رئیس اندیشگاه سلامت استان، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی استان، مدیر کل جمعیت هلال احمر استان، معاون عملیات پلیس راه استان، معاون عملیات ترافیک راهنمایی و رانندگی استان، مدیر جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهوازو همچنین مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهوازبرگزار شد.
 
 
  • گروه خبری : بلایا
  • کد خبر : 7542
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید